Easy Switch
Van operator veranderen wordt kinderspel
Klant worden bij VOO is nog makkelijker via Easy Switch.
Wat is Easy Switch?
Het gaat om een procedure om gemakkelijker van operator te veranderen voor uw internet- en tv-diensten, waarbij uw nieuwe operator de opzegging van uw diensten bij uw oude operator op zich neemt. Het doel van deze procedure is ervoor te zorgen dat u als klant bij een verandering van operator niet te maken krijgt met een onderbreking van de diensten of met dubbele facturatie, of dat die alleszins beperkt blijven tot een aanvaardbare duur.
Concreet zorgt VOO in uw plaats voor de opzegging van uw diensten als u voor internet- en/of tv-diensten aangesloten bent bij een andere operator. Met die procedure worden al uw internet- en tv-diensten opgezegd. U kunt dus niet kiezen om een of andere dienst bij uw oude operator te behouden.
Als u dat wenst, kan VOO ook zorgen voor de overdracht of de opzegging van nummers voor vaste en/of mobiele telefonie die u bij die operator hebt.
Door Easy Switch te gebruiken geeft u VOO toestemming om de diensten bij uw oude operator op te zeggen. U kunt ook steeds besluiten om zelf uw diensten op te zeggen.
Zorg dat u bij uw bestelling de volgende informatie bij de hand hebt:
- Uw klantnummer bij de operator die u verlaat
- Uw Easy Switch IDDe Easy Switch iD is een unieke code om uw internet- en/of tv-diensten op een bepaald adres terug te vinden. U kunt verschillende Easy Switch iD’s hebben als u over internet- en/of tv-diensten beschikt op verschillende adressen. Zonder die code kan de Easy Switch-procedure niet plaatsvinden.
- De lijst met het nummer / de nummers voor vaste en/of mobiele telefonie dat/die u wilt overdragen of opzeggen
Wist u dit al?
Overdrachtsopdracht
Bij uw bestelling of bij het afsluiten van uw contract zal u gevraagd worden om de overdrachtsopdracht te ondertekenen. Die bevat alle nodige informatie zodat VOO de Easy Switch-procedure kan afhandelen.
Na ondertekening wordt de opdracht naar uw oude operator verstuurd zodat die de opzegging van uw diensten in orde kan brengen. Uw oude operator heeft op dat moment 2 dagen de tijd om uw diensten en de facturatie ervoor stop te zetten. De dubbele facturatie is daarom beperkt tot maximaal 2 (werk)dagen.
Opgelet: u moet nog steeds alle bestaande contractuele verplichtingen nakomen tegenover de operator waarbij u weggaat. Die verplichtingen omvatten:
- de betaling van de verschuldigde facturen;
- de betaling van kosten voor een vroegtijdige contractverbreking (raadpleeg uw contract of uw recentste factuur om te weten of u een contract van bepaalde duur of een afbetalingsplan hebt bij uw operator; die gegevens staan daarop);
- de terugbezorging van de apparatuur (decoder, modem …) in overeenstemming met de voorwaarden van uw vroegere operator – bij niet-terugbezorging kan uw vorige operator u extra kosten aanrekenen.
VOO-klanten kunnen ons altijd bellen op het nummer 078/50.50.50 of een kijkje nemen op de pagina VOOassistance voor meer informatie.
Uw rechten bij een Easy Switch-procedure
- Overdracht, behoud of verlies van uw nummersVolgens de wet mag het verlies van de telefoniedienst verstrekt aan de geabonneerde tijdens de nummeroverdrachtprocedure niet langer duren dan één werkdag. U moet een specifieke datum afspreken met uw operator voor de nummeroverdracht. Indien de overdracht langer dan één werkdag duurt na de activering van de telefoniedienst of indien de overeengekomen datum niet wordt nageleefd, dan hebt u recht op een vergoeding. Neem hiervoor contact op met uw nieuwe operator. Meer informatie over uw recht op een vergoeding bij een vertraging in de overdracht van uw nummer vindt u op de volgende website: .
- Behoud van uw e-mailadres en toegang tot uw huidige webruimteAls u beschikt over een e-mailadres met de naam van uw huidige operator, hebt u na de verandering van operator achttien maanden lang gratis toegang tot uw e-mail. Uw website bij uw huidige operator blijft zes maanden lang toegankelijk. Deze diensten worden verstrekt door uw huidige operator en dat ofwel automatisch of op aanvraag.
- Interventie van de technicusWanneer uw nieuwe operator u meldt dat een technicus een of meerdere keren bij u thuis moet langskomen, dient de operator u een verslag te bezorgen met de activiteiten die tijdens deze bezoeken uitgevoerd zijn. Dit verslag vormt het bewijs van het bezoek, zelfs indien u afwezig was. Indien uit het verslag blijkt dat de technicus niet is langsgekomen op het overeengekomen moment, dan hebt u recht op een vergoeding van € 10 per gemiste afspraak. Neem hiervoor contact op met uw nieuwe operator.
- Andere
- Met Easy Switch kiest u zelf de opzegdatum en, als u dat wenst, een periode om uw diensten bij beide operatoren actief te houden. In dat laatste geval blijft de operator die u verlaat, u de diensten aanrekenen tot de vastgelegde datum.
- Easy Switch garandeert een schadevergoeding voor de consument indien de technicus niet langskomt, hoewel dat gepland was.
Zelf voor de overgang zorgen
Wilt u de overgang zelf regelen? Dat kan! We geven u de mogelijkheid een formulier in te vullen waarna uw opzeggingsbrief wordt aangemaakt. U hoeft die brief alleen nog te ondertekenen en naar uw huidige leverancier op te sturen.Het model downloaden